Než se u nás koplo do země, čekalo nás spousta papírování. A to ještě velikou část převzal náš projektant. Obecně nepatřím k lidem, kteří mají tendenci nadávat na naši republiku, úřady a nařízení, ale co se týče povolení stavby, vyřizování potřebných papírů a vše s tím spojené, tak tady tedy zůstává rozum stát.
Proč dělit pozemek?
V naprosté většině případů je to jasné - kvůli hypotéce. Táta nám chtěl darovat pozemek, ale protože na jednom pozemku by byly 2 domy, bylo by vše podstatně komplikovanější. Takže v našem případě bylo jedinou volbou dělení pozemku, pak následné darování a přepis.
Krok 1. – zbourat starou stavbu
O bourání domu jsem na blogu už psala. U nás to byl první krok. Pokud máte prázdný pozemek, jste o tento krok ochuzeni 🙂 Že je stavba zbourána zkontroluje příslušný stavební úřad, a pak se rozjíždí další kolečko papírování.
Krok 2. – Zaměření pozemku geodetem
Sehnali jsme si v okolí geodeta a toho požádali o zaměření. To potřebujete, protože jinak vám nemají na úřadech co schvalovat. V této fází je fajn mít určené, jak budoucí pozemky budou vypadat, jestli máte k novým pozemkům příjezdové cesty a vyplatí si pohlídat i odstupové vzdálenosti od sousedů. U nás to bylo vše hodně těsné, věděli jsme, že budeme muset žádat o výjimku, takže si geodet k zaměřování přizval i paní přímo ze stavebního úřadu - ano, není to zcela klasický postup, o to jsem radši, že u nás to bylo takto v pohodě (alespoň v této fázi).
Krok 3. – Povolení od místního úřadu + stavebního úřadu
Dělení pozemku musí být v souladu s územním plánem příslušné obce – v některých případech jsou stanovené i minimální výměry pozemků (na to si dejte pozor!). Stejně tak musí dát souhlas s dělením pozemku příslušný stavební úřad. A ano, lhůta je klasika 30 dnů.
Krok 4. – darovací/kupní smlouvy
A máme tu další papíry. V našem případě darovací smlouva. Vyhotoveních potřebujete více. Pro každého účastníka smlouvy, pro banku i pro katastrální úřad. V případě banky a katastrálního úřadu potřebujete mít na těchto smlouvách úředně ověřené podpisy - ty ověříte na poště, případně obecním/městském úřadě.
Jakmile máte vše vyřešeno a máte souhlas ze stavebního úřadu, můžete se vydat na katastr. Zde zaplatíte 1000 Kč a čekáte dalších 30 dní.
Pokud nikdo nemá žádné připomínky a vše projde hladce, máte po této době konečně pozemek a můžete řešit všechny vyjadřovačky, získat konečně hypotéku a podobně.
Na co si dát pozor při dělení pozemku?
Měl by vás na to upozornit váš finanční poradce, případně sama banka - při dělení je skutečně potřeba mít zajištěnou přístupovou cestu, na kterou si banka dává také věcné břemeno. Pokud tedy máte 1 cestu pro 2 nové pozemky, pak bude muset být cesta rozdělena na 2 poloviny. Pokud žádáte o hypotéku 2 - tedy většinou manželé/partneři, pak musí být vaše polovina cesty rozdělena na další polovinu a takto s tím ve všech papírech počítáno.